Wednesday, January 27, 2016

Mobilya Boyama - Polisan X1

Bu sıralar yine evde ufak tefek mobilyalar boyamaya başladım.. Daha önceki mobilya boyama deneyimlerimi burada yazmıştım.. Bu kez uzun süredir kullananlardan çok iyi yorumlar duyduğum Polisan X1 boyasını denemek istedim.. Boyanacak yüzeyde zımpara istememesi, astar boya yerine geçmesi biz acemi sınıfında mobilya boyayanlar için süper özelliklerdi..


Bu boyayı ayrıca balkonu parke yaptırdığımızda, marangozumuz Ali Usta'da tavsiye etmişti.. Ham ahşaplara iki kat bu boyadan sürmüştü.. Yerde gördüğünüz rabıtaları neredeyse iki yıldır kullanıyoruz, üzerinde ayakkabı ile geziyoruz ve dayanıklılığı gerçekten çok iyi..


 Buralarda benim eski şeyler sevdiğimi, onları onarıp, boyayarak kullandığımı bilenler bana zaman zaman buldukları şeyleri getirirler.. Bu oymalı sehpa da tadilat yaptığı bir ev sahibi tarafından al ister kullan, ister de birine ver diye bizim Emrah Usta'ya verilmiş.. Abla sen seversin böyle şeyleri diye getirip bana vermişti kış başı..


İşte Polisan X1 i ilk bu sehpada denedim ve daha ilk fırça darbelerini vurmanın ardından da pişman olmaya başladım.. Ham ahşapta çok iyi sonuç vermesine rağmen, üzerinde çok kalın parlak bir cila olan bu sehpada ilk kat neredeyse bol su karıştırılmış bir boya sürmüşüm gibi geldi.. Neredeyse hiç kapatmadı ki daha önce deneyenlerden iki katta çok iyi sonuç aldıklarını okumuştum.. Oymalı yerleri boyaması zaten çok sorunluydu, aslında sprey kullanılması gerekirken ( sprey boya değil, aman sakın) fırça darbeleri ile araları doldurmakta çok zorlandım ama bu boya ile ilgili bir sorun değil tabii..


Sonuçta bol boya kullanarak iki katta oymalı yerleri bir şekilde hallettim ama parlak cilalı düz yüzeyler ne yapsam da olmadı olmadı.. Fotoğraflarda net göremiyor olabilirsiniz ama neredeyse 4 kat boya sürmeme rağmen hem tam kapanmadı, hemde fırça izleri kaldı.. Dediğim gibi bu sorun belkide sehpanın üzerinde eski tip koyu, ağır ve çok parlak bir cila olmasından kaynaklanıyor olabilir.. Bu konuda bu boyayı daha önce kullanmış olanların deneyimlerini duymayı çok isterim.. Sonuçta şunu diyebilirim ki, X1 ile boyamayı planladığınız mobilyanın üzerinde çok kalın ve parlak bir cila varsa biraz zımparalamanız gerekiyor.. Eğer boyamadan önce çok az bir zımpara ile o cilanın düzgün ve kayganlığını alabilseydim eminim her şey çok daha rahat ve çok daha güzel olacaktı..


Güzel tarafına gelince X1 su bazlı bir boya, yani evde amatörce bu işleri yapıyorsanız, tinerdi şuydu buydu sizi uğraştırmayan bir boya.. İşiniz bitince fırçanızı, elinizin bulaşan yerlerini musluğun altında hemen temizleyiveriyorsunuz.. Ayrıca evde çocuklar ya da evcil hayvanlar varsa sentetik boyaların o çok rahatsız edici kokusu da yok.. Ama su bazlı boyaların sentetiklere göre bir kötülüğü vardır, çok dayanıklı değillerdir.. Su bazlı mobilya boyanızın çarpmalarda çizilmelerde dayanıklılığı çok azdır.. Sentetik boyalar çok daha dayanıklı ve yoğun bir yüzey oluşturur.. İşte daha çok yeni boyadım ama X1 sanki sentetik boyaların dayanıklılığına sahip.. Çok kolaycana çizilip zarar göerecek gibi gelmiyor dokununca.. 

Ben tabii tüm mobilyalarım da yaptığım gibi bu sehpaya da biraz eskitme yapacağım.. Eskitme yapılmış mobilyaları hem çok seviyorum, hemde hatalarımı neredeyse hiç göstermiyor.. Ama önce boya hakkında bir fikir verebilmek için eskitme yapılmamış hali ile fotoğrafladım burada, Yoksa alt taraflara sürülmüş mum kuzu kuzu zımparalanmayı bekliyor...

Daha önce farklı yerlerde bir kaç kere yazdım.. Uzun süredir kullandığınız mobilyalardan sıkılmış olabilirsiniz.. Değiştirmeye kalksanız tonla para, boyatayım derseniz neredeyse yenisini almaya yakın bir para isterler.. Ustalara sorarsınız bu boyanır mı diye, %90 ı hayır boyanmaz der. Ama inanın boyanır hemde çok ucuza boyanır.. Bende daha yolun başındayım deneye deneye, sora sora öğreniyorum ve öğrendiklerimi de sizle paylaşmaya çalışıyorum.. Çok para verdim olmaz diye artık iyice sıkıldığınız mobilyalarınızın esiri olmayın sakın.. Önce küçük bir parça, ya da görünmez altta kalan bir bölümü bir deneyin bakın.. Sonuçlara çok şaşırabilirsiniz...


I tried a different paint brand while painting this old wood coffee table, and shared my experiences in this post..



50 comments:

  1. Ayşegül Ablacım, merhaba!

    Bu boyayı, çok fazla kullanan biri olarak söyleyebilirim ki; zımparasız direkt boyanabilecek bir boya değil.

    Ben uyguladığım bir çok mobilya da; gerek tv ünitesi-konsol gerekse kaplama mobilyalarda öncelikle hep zımpara yaptım.
    Şu zamana kadar, hiç birinde bir deformasyon olmadı. Rengi hafif sararmaya başladığında, camsil ile mikrofiber bir bez işi her zaman gördü.

    Ben geçenlerde bir şey denedim;
    Bildiğimiz, plastik tavan boyasının içine nişasta koydum. Yavaş yavaş, ekleyip iyice yedirdim. Boza kıvamından, biraz daha akışkan oldu.
    Boyalı ve aşırı cilalı olmayan yüzeyi; iki kat boyayıp kurumaya bıraktım. Kuruduktan sonra, zımpara ile pütür kısımlarını düzelttim.

    Ve cidden çok sağlam oldu. Plastik boya ve nişasta şu yurtdışındaki chalkpaint kıvamını ve görüntüsünü verdi.

    Daha da geliştirilebilir. Ben ışık gördüm. :) Seninde aklında bulunsun. Öptüm çok!

    ReplyDelete
  2. Ayşegül bu boyayı denemedim daha önce, ama dediğiniz gibi kaliteliyse zımpara yapmadan ya da böyle oymalı parçalarda iyi sonuç alabilmek için izlenen yol bu boyayla bir chalkpaint hazırlamak olabilir benim fikrimce. Ersin'in yorumunu da okudum. En azından bu boyayı deneyimlemiş biri olarak iyi bir fikir verdiğini düşünüyorum. Denenebilir...Sevgiler

    ReplyDelete
    Replies
    1. fayans boyamada da aynı sonucu verırımı acaba??? mutfagımdakı ara tası boyamakıstıyorum sıyahlı beyazlı kapatırmı ıyı olurmu yardımcı olursanız memnun olurum...

      Delete
  3. Ayşegül, ben beş kapılı eski gardrobu bu boya ile boyamıştım. Hafif bir zımpara yapmıştım öncesinde. Ama yine de epey zorlamıştı beni, 3-4 kat boyamıştım. Bir de bir konsol maceram var. Cilası yer yer dökülmüş ama yine de kısmen kahve ve cilalı bir ahşaptı denilebilir. İlk günler çıldıracaktım, boyuyorum boyuyorum aynı sendeki gibi hayal kırıklığı. Sonra, ilk kata şu an markasını hatırlamadığım su bazlı bir astar sürdüm ve ikinci katı da polisan x1 ile kalsiyum karbonatı karıştırarak hazırladığım kendi chalk paint reçetemle boyadım. Home made chalk paintler için beyaz alçı veya derz kullanıyorlar genelde ama çok pütürlü ve homojenleşmesi zor bir karışım oluyor. Ayrıca boyarken de sanırım boyayla derzin etkileşimi devam ediyor ve boya durmadan katılaşıyor. Kalsiyum karbonat incecik, hemen boyaya karışıyor ve yumuşacık kıvamlı bir boya elde ediliyor. Ersin'in nişasta önerisi de denemeye değer zaten ben kalsiyum karbonatı da nişastaya çok benzetiyorum. Sağlık ürünleri satan, ecza deposu gibi bir yerden satın almıştım bu arada merak eden olursa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. karbonatlı karışımın ölçüsü nedir acaba??

      Delete
    2. karbonatlı karışımın ölçüsü nedir acaba??

      Delete
    3. şu açıklamaları daha düzgün yazsanız "karbonatı karıştırarak hazırladığım kendi chalk paint reçetemle boyadım" ne şimdi bu ne oldu anlamıyoruz

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Bu boyayı çok severim, size Instagram'da yazdığım gibi onunla büfemizi boyadım, çok memnun kaldım. Yenilenmış sehpayı güle güle kullanın! sevgiler

    ReplyDelete
  6. İnternette hep bu boyanın adı geçtiği için bizde kahverengi olan kapıları boyamaya kalktık.3-4 kat boya yaptık,boya da bu arada bitince bir daha aynı boyadan almaya gözüm korktu.Adını hatırlamadığım herhalde kapı boyası diye belirtmişizdir Marshall boya aldık.Tabi altta kat kat boya var diye mi bilmiyorum tek katta kapattı.Bir daha sefere direk Marshall marka alacağım,boyaması ,kalitesi daha iyi gibi geldi.@hobiyleterapi

    ReplyDelete
  7. Bu boyayı fırça ile değil küçük rulo yardımıyla kullanmanızı tavsiye ederim sonuç daha iyi olacaktır

    ReplyDelete
  8. Katlar arasinda bekleme suresini uzun tutun, ilk kati ayri bir kapta belli bir miktari biraz sulandirarak rulo yardimi ile surun. Ilk kat kuruduktan sonra diger katlar daha iyi tutacaktir. Bu kadar gozenekli bir urun icin puskurtme de yapilabilirdi ama denemedim ben.

    ReplyDelete
  9. Ben öğrenmek istiyorum yardımcı olurmusunuz

    ReplyDelete
  10. Ben çok kararsızım bebeğimin odasında kullanılmak üzere atıl duran vitrinimin içini dolap şeklinde dizayn ettik ancak eskitme mobilya ceviz cilalı nasıl bir yol izlemeliyim lütfen yardım

    ReplyDelete
  11. Merhaba ben kiremit rengi mdf mutfak dolaplarimi beyaza boyadim polisan x1 kullanarak. Zimparalamadan yaptim ve tam 4 kat boyamam gerekti. Epey zahmetli oldu bu süreç. Dolaplari cikarmasi takmasi. Önünü boyamasi. Arkasini ayri boyamasi. Ama sonucta bitti.

    Bu kadar zahmetten sonra bir de ne goreyim, hafif bi tirnak izinde boya kalkiyor. Moralim alt ust oldu. Bize ne onerirsiniz? Nasil saglamlastirabilirim dolaplarimi?

    ReplyDelete
  12. Kalekim, Kale Color'un Supar isimli ürünü daha serttir, örtme gücü daha iyi ve çatlama yapmaz. Polisan X1 Beyaz ambalajlı ürün kesinlikle beyaz renk değil sarı diyebilirim. İnanmak isteyenler 0.75'lik ambalajlarını alıp deneme yapabilir.

    Kaplama yüzeyler için 300-400 kum arası zımpara yapın, nemli bir bezle tozları alın hatta imkanınız varsa elektrik süpürgesinin ucuna takılan fırçasını kullanın.

    Boya sarfiyatını yaklaşık olarak 1 m2 = 100 gr olarak düşünün. Kapı boyayacaksanız 1 kapıyı kasasıyla birlikte 5 m2 olarak hesaplayın. Kapı başına 500 mg boya gidecektir, 4 kapı için:

    1 adet 2.5 litre Supar
    1 adet sünger rulo
    1 adet siyah kıllı fırça
    2 adet 4 cmlik maskeleme bandı

    -Kapılarınızın duvarla birleşim noktalarına maskeleme bandı çekin.

    -Öncelikle ASTAR olarak yine bu boyayı kullanıyoruz, 2.5 lt ambalajdan, 500 gr alın içine 1 su bardağı su koyun, iyice karıştırın, sünger rulo yardımıyla yavaş ve bastırmadan tek kat uygulayın, 7-8 dakika sonra boyadığınız yüzeyin üzerinden temizleyip kuruttuğunuz hafif nemli rulo ile tekrar geçin.

    -6 saat sonra içine su eklenmemiş Supar ile 2.katı atın, yine uygulamadan 7-8 dakika sonra sünger rulonuzla tarama yapın. Koyu renkli mobilyalarda 3.kat gerekebilir.

    ReplyDelete
  13. Bende chaltpoint yöntemini anlatın

    ReplyDelete
  14. Bende öğren mek isterim chalt point yontemini

    ReplyDelete
  15. Bahsedilen boyaların tümünü kullandım. İlk denememde çok ince cilalı, ahşap sandalyelerimi Polisan X1 beyaz ile, boyaya su karıştırmadan boyadım. Ufak bir zımparalama işleminden sonra, boyamaya geçtim. İlk söyleyebileceğim, kullandığım boya yorumlardan birinde bahsedildiği gibi sarı değil, kesinlikle beyazdı. Fakat bu boyayı fırça kullanarak düzgün boyamak mümkün değil. Saten fırça da denedim, yağlıboya fırçası da, ikisinde de fırça izi kaldığından dolayı 2 kattan fazla boyamam gerekti, şu an tam olarak kaç kat olduğunu hatırlamıyorum ama 2 katı geçtiğinden eminim. Sonuç olarak kapama yaptı fakat fırça izleri kaldı, ben de eskitilmiş görünümlü yapmış olayım deyip bıraktım. Hoş da oldu ama tam kapama istiyorsanız, sonucu fırçayla almak mümkün değil.

    Chalk paint yöntemini ise amerikan mutfağımın dışarı bakan kısmının panelleri için kullandım. Hazır satılan chalk paint var, Annie Sloan adlı yabancı bir marka, harika renkleri de var fakat biraz pahalı, bu yüzden kendi boyamı beyaz saten boyaya kalekim fuga alçı karıştırarak elde ettim. Ölçüleri tam hatırlamadığım için yazamıyorum, fakat internette kolaylıkla bulabilirsiniz. Bu boyanın en büyük dezavantajı hızlı çalışmak zorunda olmanız ve boyayı ara ara sürekli karıştırmanız gerekmesi, çünkü çok çabuk katılaşıyor. Kapatıcılığı yüksek, yine de benim boyadığım yer koyu ahşap olduğu için 3 ya da 4 kat vurdum. Fakat açık renkli bir yer boyanacaksa maksimum 2 katta iş biter diye düşünüyorum. Fakat daha sonra sert cisimlerle çizilmemesine dikkat etmelisiniz. Ve bittikten sonra zımparalasınız da hafif pütürlü bir doku kalıyor, normal boyadaki gibi kaygan bir doku değil yani. Okullardaki yazı tahtası gibi düşünün, zaten adı üzerinde, tebeşir boyası.

    Son olarak mutfak dolaplarımı boyamaya karar verdim. Dolaplarım çift renkli, iç kısım açık krem rengi, çerçevesi de koyu kahve. Üst dolaplarımı açık gri, alt dolapları da koyu gri yapmaya karar verdim. Zımparalama işlemi yapmadım. Önceden deneyimli olduğum için Polisan X1 kullanmaya karar verdim, fakat boyayı aldığım yerde mat koyu gri olmadığı için gözüme çok da kötü görünmeyen parlak versiyonunu aldım. Şunu da açıklayayım, mat olanı da parlak aslında fakat parlak dediğim onun metalik versiyonu. Bir de satın aldığım yerdeki adamın önerisiyle öncelikle 2 çay bardağı boyaya 2 çay bardağı suyu ayrı bir kapta karıştırarak astar hazırladım. Üst kat dolaplarına uyguladıktan sonra %5 oranında sulandırdığım boyayla 2 kat boya yaptım. Kalorifer rulosuyla yaptığım uygulamadan çok memnun kaldım. Fakat ufak çarpmalarda, hatta tırnakla bile boyalı yüzeyi kazımanız mümkün. Dolayısıyla bunun üzerine koruma amacıyla mat sprey vernik kullanmayı düşünüyorum.

    Alt kat dolaplarına gelince... Astar, üst kat dolaplarındaki gibi olmadı. Ölçü bire bir aynı olmasına rağmen parlak versiyonda olmadı, çok sıvı oldu ve kuruyunca akma izleri kaldı. Dahası, üstüne iki kat boya vurmama rağmen kesinlikle kapatmıyor. Sanki renkli şeffaf boya kullanıyormuşum gibi. Oldukça ilginç çünkü, kullandığım koyu bir renk fakat hala kapatıcılık yok.

    Toparlamam gerekirse, Polisan X1'in mat versiyonunu (ruloyla boyama şartıyla) öneririm. Chalk paint de istediğiniz sonuca göre güzel bir seçenek, sadece biraz zahmetli. Polisan X1 parlak versiyonunu ise kesinlikle tavsiye etmem.

    ReplyDelete
  16. Merhabalar hakan bey bende masami boyamak istiyorum ama cadence mi Polisan mi alayım karar veremedim birde vernik uyguladiniz mi mobilyalara sararma yaptığı soyleniyor x1 in üzerine vernik atinca

    ReplyDelete